Osnivanje posebnog razrednog odjela u OŠ Jakovlje

S velikim ponosom i radošću obavještavamo da je u Osnovnoj školi Jakovlje osnovan Posebni razredni odjel namijenjen učenicima s teškoćama u razvoju. U školskoj godini 2024./2025., razred pohađaju tri učenika iz spektra autizma, uz stručno vodstvo i podršku edukacijskog rehabilitatora.

Ovaj odjel provodi posebni program odgoja i obrazovanja prilagođen individualnim potrebama svakog učenika, s naglaskom na individualizirane postupke koji potiču razvoj potencijala, komunikacije, samostalnosti i socijalnih vještina.

Naš je cilj stvoriti sigurno, poticajno i toplo okruženje u kojem se svako dijete osjeća prihvaćeno i podržano. Vjerujemo da inkluzija, razumijevanje i suradnja grade školu po mjeri svakog učenika.

Zajedno učimo, rastemo i slavimo različitosti.

Svjetski dan svjesnosti o autizmu

Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava se svake godine 2. travnja s ciljem podizanja svijesti o autizmu i promicanja inkluzije osoba iz spektra autizma u društvo. Autizam, odnosno poremećaj iz spektra autizma (PSA), neurorazvojni je poremećaj koji utječe na komunikaciju, socijalnu interakciju, ponašanje i senzornu obradu. Svaka osoba s autizmom jedinstvena je i ima svoje osobitosti, snage i izazove.

Osnovne značajke autizma

  • Komunikacija – Neka djeca nisu verbalna, dok druga imaju bogat vokabular, ali teško razumiju dvosmislene izraze, šale ili neverbalne znakove poput tona glasa i izraza lica.
  • Socijalna interakcija – Teškoće u uspostavljanju i održavanju odnosa s vršnjacima, neobično socijalno ponašanje (izbjegavanje pogleda, ne iniciraju igru).
  • Ponavljajuća ponašanja i rutine – Ponavljanje pokreta, korištenje predmeta na neobičan način, snažno inzistiranje na rutini i teškoće u prilagodbi promjenama.
  • Senzorna osjetljivost – Preosjetljivost ili smanjena osjetljivost na zvukove, svjetlo, mirise, dodir i druge podražaje.

Spektar autizma – širi raspon oblika i potreba

Danas svi oblici autizma spadaju pod jedinstvenu dijagnozu PSA. Spektar obuhvaća osobe s različitim sposobnostima – od onih koji trebaju intenzivnu podršku do onih koji žive vrlo samostalno, ali ipak imaju teškoće u socijalnim i komunikacijskim situacijama.

Teškoće s kojima se mogu susresti učenici s autizmom

Komunikacija i govor

  • Ograničen ili odsutan govor
  • Ponavljanje riječi ili fraza (eholalija)
  • Nerazumijevanje apstraktnih pojmova i dužih uputa

Socijalne teškoće

  • Slabo prepoznavanje emocija drugih
  • Poteškoće u održavanju kontakta očima
  • Nerazumijevanje društvenih pravila i šala

Ponašanje i pažnja

  • Ponavljajuće radnje (npr. ljuljanje, mahanje rukama)
  • Jaka potreba za rutinom, teškoće u prilagodbi promjenama
  • Često prisutna hiperaktivnost i impulzivnost

Senzorna osjetljivost

  • Hipersenzitivnost – jaka reakcija na zvukove, svjetlo, dodir, mirise
  • Hiposenzitivnost – smanjena reakcija na bol, temperaturu, dodir
  • Potreba za intenzivnom stimulacijom – skakanje, trčanje, dodirivanje predmeta

Kako prepoznati teškoće u razredu?

Ako primijetite kod učenika:

  • Izbjegavanje socijalne interakcije
  • Neobične reakcije na podražaje iz okoline
  • Poteškoće u komunikaciji i razumijevanju uputa
  • Jaku vezanost uz rutinu i teškoće u promjenama …možda mu je potrebna dodatna podrška i razumijevanje.

Kako možemo pomoći učenicima iz spektra autizma?

Struktura i rutina – jasno organiziran dan daje osjećaj sigurnosti i predvidljivosti.
Vizualna podrška – rasporedi, piktogrami i vizualne upute pomažu u razumijevanju zadataka.
Jasna i konkretna komunikacija – koristiti kratke, jednostavne rečenice bez apstrakcije.
Individualizirani pristup – promatrati potrebe svakog učenika i prilagoditi metode rada.
Suradnja s roditeljima i stručnjacima – ključna za kontinuitet podrške i napredak djeteta.

Empatija, strpljenje i otvorenost za učenje čine veliku razliku u životu djeteta iz spektra autizma. Na Svjetski dan svjesnosti o autizmu, podsjetimo se koliko je važno razumjeti, prihvatiti i pružiti podršku svima koji svijet doživljavaju na jedinstven način.

Skip to content