Osnivanje posebnog razrednog odjela u OŠ Jakovlje
S velikim ponosom i radošću obavještavamo da je u Osnovnoj školi Jakovlje osnovan Posebni razredni odjel namijenjen učenicima s teškoćama u razvoju. U školskoj godini 2024./2025., razred pohađaju tri učenika iz spektra autizma, uz stručno vodstvo i podršku edukacijskog rehabilitatora.
Ovaj odjel provodi posebni program odgoja i obrazovanja prilagođen individualnim potrebama svakog učenika, s naglaskom na individualizirane postupke koji potiču razvoj potencijala, komunikacije, samostalnosti i socijalnih vještina.
Naš je cilj stvoriti sigurno, poticajno i toplo okruženje u kojem se svako dijete osjeća prihvaćeno i podržano. Vjerujemo da inkluzija, razumijevanje i suradnja grade školu po mjeri svakog učenika.
Zajedno učimo, rastemo i slavimo različitosti.
Svjetski dan svjesnosti o autizmu
Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava se svake godine 2. travnja s ciljem podizanja svijesti o autizmu i promicanja inkluzije osoba iz spektra autizma u društvo. Autizam, odnosno poremećaj iz spektra autizma (PSA), neurorazvojni je poremećaj koji utječe na komunikaciju, socijalnu interakciju, ponašanje i senzornu obradu. Svaka osoba s autizmom jedinstvena je i ima svoje osobitosti, snage i izazove.
Osnovne značajke autizma
- Komunikacija – Neka djeca nisu verbalna, dok druga imaju bogat vokabular, ali teško razumiju dvosmislene izraze, šale ili neverbalne znakove poput tona glasa i izraza lica.
- Socijalna interakcija – Teškoće u uspostavljanju i održavanju odnosa s vršnjacima, neobično socijalno ponašanje (izbjegavanje pogleda, ne iniciraju igru).
- Ponavljajuća ponašanja i rutine – Ponavljanje pokreta, korištenje predmeta na neobičan način, snažno inzistiranje na rutini i teškoće u prilagodbi promjenama.
- Senzorna osjetljivost – Preosjetljivost ili smanjena osjetljivost na zvukove, svjetlo, mirise, dodir i druge podražaje.
Spektar autizma – širi raspon oblika i potreba
Danas svi oblici autizma spadaju pod jedinstvenu dijagnozu PSA. Spektar obuhvaća osobe s različitim sposobnostima – od onih koji trebaju intenzivnu podršku do onih koji žive vrlo samostalno, ali ipak imaju teškoće u socijalnim i komunikacijskim situacijama.
Teškoće s kojima se mogu susresti učenici s autizmom
Komunikacija i govor
- Ograničen ili odsutan govor
- Ponavljanje riječi ili fraza (eholalija)
- Nerazumijevanje apstraktnih pojmova i dužih uputa
Socijalne teškoće
- Slabo prepoznavanje emocija drugih
- Poteškoće u održavanju kontakta očima
- Nerazumijevanje društvenih pravila i šala
Ponašanje i pažnja
- Ponavljajuće radnje (npr. ljuljanje, mahanje rukama)
- Jaka potreba za rutinom, teškoće u prilagodbi promjenama
- Često prisutna hiperaktivnost i impulzivnost
Senzorna osjetljivost
- Hipersenzitivnost – jaka reakcija na zvukove, svjetlo, dodir, mirise
- Hiposenzitivnost – smanjena reakcija na bol, temperaturu, dodir
- Potreba za intenzivnom stimulacijom – skakanje, trčanje, dodirivanje predmeta
Kako prepoznati teškoće u razredu?
Ako primijetite kod učenika:
- Izbjegavanje socijalne interakcije
- Neobične reakcije na podražaje iz okoline
- Poteškoće u komunikaciji i razumijevanju uputa
- Jaku vezanost uz rutinu i teškoće u promjenama …možda mu je potrebna dodatna podrška i razumijevanje.
Kako možemo pomoći učenicima iz spektra autizma?
✅ Struktura i rutina – jasno organiziran dan daje osjećaj sigurnosti i predvidljivosti.
✅ Vizualna podrška – rasporedi, piktogrami i vizualne upute pomažu u razumijevanju zadataka.
✅ Jasna i konkretna komunikacija – koristiti kratke, jednostavne rečenice bez apstrakcije.
✅ Individualizirani pristup – promatrati potrebe svakog učenika i prilagoditi metode rada.
✅ Suradnja s roditeljima i stručnjacima – ključna za kontinuitet podrške i napredak djeteta.
Empatija, strpljenje i otvorenost za učenje čine veliku razliku u životu djeteta iz spektra autizma. Na Svjetski dan svjesnosti o autizmu, podsjetimo se koliko je važno razumjeti, prihvatiti i pružiti podršku svima koji svijet doživljavaju na jedinstven način.
