PODRUČJE RADA OD 5. DO 8. RAZREDA
![KNJIZNICA-removebg-preview](https://os-jakovlje.skole.hr/wp-content/uploads/sites/452/2024/10/KNJIZNICA-removebg-preview.png)
Područje rada: 5. – 8. razred
Već od 4. razreda školska knjižnica uvodi učenike u svijet informacija poučavajući ih samostalnoj uporabi izvora informacija i znanja. U procesu poučavanja važno je razvijati sposobnosti procjene vrijednosti kvalitete svake informacije. U središtu pozornosti su, dakle, informacija i njeno vrjednovanje u svrhu razvijanja osobne odgovornosti pri stjecanju vještina potrebnih za cjeloživotno učenje.
5. RAZRED
- Tema : Časopisi – izvori novih informacija
Ključni pojmovi : znanost, struka, sažetak
Obrazovna postignuća: uočiti područja ljudskoga znanja; prepoznati i imenovati znanosti, zapaziti njihovo grananje; čitati tekst iz časopisa s razumijevanjem i znati ga prepričati
- Tema: Organizacija i poslovanje školske knjižnice
Ključni pojmovi: signatura, autorski i naslovni katalog
Obrazovna postignuća: učenik zna pronaćiknjigu na polici uz pomoć signature; zna objasniti kataložni opis i pronaći knjigu u knjižnici uz pomoć knjižničnoga kataloga; za svoj upit zna se obratiti i gradskoj/narodnoj knjižnici
5. razred(izabrati 9 djela, obavezna prva tri)
- Ivan Kušan: KOKO U PARIZU (9) ili UZBUNA NA ZELENOM VRHU (19) ili KOKO I DUHOVI (14) ili ZAGONETNI DJEČAK (8) ili LAŽEŠ, MELITA (1) ili DOMAĆA ZADAĆA (10)
- F.Molnar: JUNACI PAVLOVE ULICE (14)
- ŠALJIVE NARODNE PRIPOVIJETKE (18)
- M.Matošec: STRAH U ULICI LIPA (15) ili TIKI TRAŽI NEZNANCA (6) ili POSADA OKLOPNOG VLAKA (0) ili SUVIŠAN U SVEMIRU (0)
- G.Vitez: PJESME (22)
- Sempe/Goscinny: NIKICA PONOVO JAŠE (1)
- Miro Gavran: SRETNI DANI (3) ili KAKO JE TATA OSVOJIO MAMU (2) ili ZALJUBLJEN DO UŠIJU (17) ili SVAŠTA U MOJOJ GLAVI (1)
- Z.Krilić: ZABRANJENA VRATA (6) ili POČETAK PLOVIDBE (5) ili ČUDNOVATA ISTINA (6) ili VELIKI ZAVODNIK (0) ili ŠALJIVE PRIČE I PRIČE BEZ ŠALE (0)
- Sanja Pilić: MRVICE IZ DNEVNOG BORAVKA (5)
- P.Pavličić: TROJICA U TRNJU (13) ili ZELENI TIGAR (6) ili PETLJA (0)
- Michael Coleman: ZOV LABIRINTA (0) ili MREŽA JE BAČENA (0) ili BIJEG S MREŽE (0)
- Tihomir Horvat: TAJNA GORNJEGA GRADA (0) ili FRKA U ŠČITARJEVU (0) ili MUKI (0)
- M. Twain: DOŽIVLJAJI HUCKLEBERRYJA FINNA (19
ili PUSTOLOVINE TOMA SAWYERA (9)
- J.Verne: 20 000 MILJA POD MOREM (2) ili PUT U SREDIŠTE ZEMLJE (0) ili PUT OKO SVIJETA ZA 80 DANA (1)
- Maja Brajko-Livaković: FINKA FI (0)
- T.Bilopavlović: PAUNAŠ (20)
!17. A.S.Puškin: BAJKA O RIBARU I RIBICI (10)
- BASNE (izbor) (4)
- Branka Primorac: LJUBAVNI SLUČAJ MAČKA JOJE (0)
- Roald Dahl: CHARLIE I TVORNICA ČOKOLADE (3)
- Michael Ende: JIM GUMB I STROJOVOĐA LUCAS (0)
- Ivan Cankar: ISTINA I LJUBAV (12)
- Henry Winterfeld: TIMPETILL (GRAD BEZ RODITELJA) (5)
- H.Hitrec: MATKO NA ŠTAKAMA (0)
- Anto Gardaš: MIRON U ŠKRIPCU (0) ili FILIP, DJEČAK BEZ IMENA (0)
- S.Lagerlöf: LEGENDE O KRISTU (10)
6. RAZRED
- Tema: Samostalno pronalaženje informacija
Ključni pojmovi: uvod uUDK , popularno-znanstvena i stručna literatura
Obrazovna postignuća: razumjeti sustav Univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici; služiti se katalozima i bibliografijama pri pronalaženju informacija za potrebe problemsko-istraživačke i projektne nastave
- Tema: Predmetnica – put do informacije
Ključni pojmovi: katalog, predmetnica, zbirke u knjižnici
Obrazovna postignuća:samostalno rabiti predmetnicu, izabrati tehnike rada, načine pretraživanja i izvore informacija za rješavanje problemsko-istraživačkih zadaća
VI.razred (izabrati 9 djela, obavezna prva tri)
- Ivana Brlić – Mažuranić : PRIČE IZ DAVNINE (osim Šume Striborove i Regoča koji su u 4. razredu) (27)
!2. S.Tomaš: MOJ TATA SPAVA S ANĐELIMA (Mali ratni dnevnik) (6)
- A.Šenoa: POVJESTICE (izbor) (15)
- B.Dovjak – Matković: ZAGREBAČKA PRIČA (11)
- M.Twain: KRALJEVIĆ I PROSJAK (5)
- H.Sienkiewicz: KROZ PUSTINJU I PRAŠUMU (16)
- Ivona Šajatović: TAJNA OGRLICE SA SEDAM RUBINA (0)
- Snježana Grković-Janović: VELEBITSKE VILIN STAZE (0)
- Josip Cvenić: ČVRSTO DRŽI JOY-STICK (0)
- Jadranko Bitenc: TWIST NA BAZENU (9)
- Šime Storić: POLJUBIT ĆU JE USKORO, MOŽDA (0)
- Christine Nöstlinger: KONRAD, DJEČAK IZ LIMENKE (0) ili OLFI MEĐU ŽENAMA (0)
- Vlatko Šarić: ROGAN (0) ili MIŠKO (0)
!14. V.Nazor: VELI JOŽE (18)
- M.Majer: DOLAZAK HRVATA (25)
- Melita Rundek: PSIMA ULAZ ZABRANJEN (0)
- D.Horvatić: JUNAČINA MIJAT TOMIĆ (4)
- J.Swift: GULLIVEROVA PUTOVANJA (14)
- A.Daudet: PISMA IZ MOG MLINA (9)
- Joža Horvat: WAITAPU (15) ili OPERACIJA STONOGA (0)
- Frances Hodgson Burnett: MALI LORD (0)
- P.Kanižaj: TRIČAVE PJESME (14)
- D.Dragojević: BAJKA O VRATIMA (2)
- Želimir Hercigonja: TAJNI LEKSIKON (0)
- C. S. Lewis: KRONIKE IZ NARNIJE (izbor) (0)
- O.Wilde: SRETNI KRALJEVIĆ (20)
- Nikola Pulić: MAKSIMIRCI (0)
7. RAZRED
- Tema : Časopisi na različitim medijima
Ključni pojmovi : tiskani i elektronički časopis, autorstvo, citat
Obrazovna postignuća: izabratii uporabiti podatke iz različitih časopisa pri oblikovanju informacija; znati citirati, pronaći citat i uporabiti ga; usvojiti citiranje literature pri izradi referata ili zadaća istraživačkog tipa; razumjeti važnost i svrhu pravilnog citiranja literature u tijeku pisanja samostalnog rada; usvojiti pojam autorstva (poštivati intelektualno vlasništvo u uporabi i kreiranju informacija)
- Tema: On-line katalozi
Ključni pojmovi: e-katalog ili on-line katalog
Obrazovna postignuća: pretraživati fondove knjižnica putem e-kataloga; znati pronaći odgovor na pitanje ima li određena knjižnica neku jedinicu knjižnične građe, koliko ih ima i koji im je trenutačni status; samostalno uočiti koje knjige nekog autora ima knjižnica; pretraživati pomoću UDK oznake i pomoću predmetnice; prepoznati školsku knjižnicu kao dio globalne informacijske mreže te vrijednost kvalitetne informacije u svakodnevnom životu
VII.razred (izabrati 9 djela, obavezna prva tri)
- B.Prosenjak: DIVLJI KONJ (19)
- H.Hitrec: SMOGOVCI (10)
- V.Nazor: PRIPOVIJETKE (10)
- D.Cesarić: PJESME (9)
- D.Miloš: BIJELI KLAUN (10)
- Zoran Pongrašić: GUMI-GUMI (0)
- Branka Primorac: MATURALAC (15)
- D.Jelačić Bužimski: SPORTSKI ŽIVOT LETEĆEG MARTINA (11) ili BALKANSKA MAFIJA (0) ili MARTIN PROTIV CIA-e I KGB-a (0)
- C.Dickens: OLIVER TWIST (11)
- I.I.Ramljak: SAN BEZ UZGLAVLJA (2) ili POVRATNIK (0)
- A.Šenoa: ČUVAJ SE SENJSKE RUKE (26)
- D.Šimunović: DUGA (30)
- Pero Zlatar: OTKLJUČANI GLOBUS (3)
- Zvonko Todorovski: PROZOR ZELENOG BLJESKA (0) ili MIRAKUL OD MORA (0)
- Branka Kalauz: ČUJ, PIGI, ZALJUBILA SAM SE (0)
- Jadranka Klepac: MIRIS KNJIGE (0)
- Bernard Jan: POTRAŽI ME ISPOD DUGE (0)
- D.Defoe: ROBINSON CRUSOE (16)
- P.Pavličić: DOBRI DUH ZAGREBA (1)
- Vjekoslav Majer: DNEVNIK MALOG PERICE (1)
- Sue Townsend: TAJNI DNEVNIKA ADRIANA MOLEA (1) ili NOVI JADI ADRIANA MOLEA (0)
- V.Novak: IZ VELEGRADSKOG PODZEMLJA (25)
- Scott O’Dell: OTOK PLAVIH DUPINA (0) ili CARU CAREVO (0)
- G.Schwab: NAJLJEPŠE PRIČE KLASIČNE STARINE (5)
- Nada Iveljić: ŽELIŠ LI VIDJETI BIJELE LABUDOVE (0) ili BIJELI PATULJAK (0) ili LUTKE S DUŠOM(0)
- Deborah Ellis: DJEVOJČICA IZ AFGANISTANA (0)
- Nada Mihoković-Kumrić: LASTIN REP (0)
- C. S. Lewis: KRONIKE IZ NARNIJE (izbor) (0)
- PJESNIČKI I PROZNI TEKSTOVI O DOMOVINSKOM RATU (1)
8. RAZRED
- Tema: Sustav i uloga pojedinih vrsta knjižnica
Ključni pojmovi: Nacionalna i sveučilišna knjižnica, narodna, specijalna i školska knjižnica; on-line katalog i on-line informacija
Obrazovna postignuća: razumjeti sustav i poslovanje pojedinih vrsta knjižnica u RH i u svijetu; znati samostalno pretraživati fondove knjižnica e-katalogom radi pronalaženja jedinica knjižne građe ili izvora informacija za samostalnu izradu učeničkog rada
- Tema: Uporaba stečenih znanja
Ključni pojmovi: znanje, informacija, cjeloživotno učenje
Obrazovna postignuća: usustaviti stečeno znanje u međupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima; čitati s razumijevanjem i prepričavati vlastitim riječima; raditi bilješke i pisati sažetak; primijeniti stečena znanja i vještine u svrhu cjeloživotnog učenja
VIII.razred (izabrati 9 djela, obavezna prva tri)
- D.Šimunović: ALKAR (31)
- S.Kolar: BREZA (22)
- D.Tadijanović: SREBRNE SVIRALE (2)
- E.Hemingway: STARAC I MORE (14)
- A.Šenoa:PROSJAK LUKA (18) ili BRANKA (10)
- DNEVNIK ANE FRANK (8)
- E.Kishon: KOD KUĆE JE NAJGORE (8)
- V.Stahuljak: DON OD TROMEĐE (7) ili ZLATNA VUGA (7)
- M.J.Zagorka: KĆI LOTRŠČAKA (0)
- S.Škrinjarić: ULICA PREDAKA (1) ili ČAROBNI PROSJAK (0)
- Đ.Sudeta: MOR (6)
- W.Shakespeare: ROMEO I JULIJA(12)
- P.Budak: MEĆAVA (13)
- Silvija Šesto: DEBELA (0) ili TKO JE UBIO PAŠTETICU (0) ili VANDA (0)
- Nada Mihelčić: BILJEŠKE JEDNE GIMNAZIJALKE (2)
- Maja Brajko Livaković: KAD POBIJEDI LJUBAV (0)
- Sanja Pilić: O MAMAMA SVE NAJBOLJE (0) ili SASVIM SAM POPUBERTETIO (6)
- V.Desnica: PRAVDA (4)
- Mate Balota: TIJESNA ZEMLJA (0)
- E.Kumičić: SIROTA (5) ili ZAČUĐENI SVATOVI (26)
- T.Milohanić: DEŠTINI I ZNAMENJE (0)
- M.Krleža: DJETINJSTVO (0)
- I.G.Kovačić: PRIPOVIJETKE (25)
- K.Bruckner: SADAKO HOĆE ŽIVJETI (33)
- Josip Laća: GRAND HOTEL (1)
- Goran Tribuson: LEGIJA STRANACA (0) ili RANI DANI (0) ili NE DAO BOG VEĆEG ZLA (0)
- Zlatko Krilić: KRIK (0)
- Milena Mandić: POKAJNIK (0)
- A.de Saint-Exupéry: MALI PRINC (18)
- R.Bach: GALEB JONATHAN LIVINGSTON (12)
- Nancy Farmer: KUĆA ŠKORPIONA (0)
- Nick Hornby: SVE ZBOG JEDNOG DJEČAKA (0)
- Michael Ende: MOMO ili BESKRAJNA PRIČA (0)
Realizacija sadržaja programa čitalačke pismenosti i knjižnično-informacijskog područja školske knjižnice
Broj i redoslijed tema ne predstavljaju broj nastavnih sati. Za neku će temu biti potrebno više sati, a više se tema može obraditi u jednom satu. Redoslijed tema ne upućuje na strogi redoslijed obrade. Uključuju se teme koje se mogu ostvariti s obzirom na sposobnosti i znanja učenika te na uvjete rada. Teme treba ostvarivati na načine koji aktivno uključuju učenike, potiču njihovu znatiželju i kreativnost. Sadržaji programa se mogu izvoditi u školskoj knjižnici, informatičkoj učionici, razredu, višenamjenskom ili nekom drugom prostoru u školi ili izvan nje.