preskoči na sadržaj

Login
Korisnik:
Lozinka:
Zrnca mudrosti

"Svi smo mi djeca. Jedina razlika je u našim igračkama." (Ayrton Senna)


"Samo se srcem dobro vidi. Bitno je očima nevidljivo." (Antoine De Saint-Exupery, Mali princ)


Dan što ga čovjek posveti drugome nije nipošto gubitak već dobitak. Dani u kojima ne učinimo ništa za druge, već samo za se, to su izgubljeni dani. (Bl.Ivan Mertz)


 "Tko je toliko mudar da bi mogao sve potpuno znati?" (Toma Kempinski)


 

"Učim svakog dana da bi sutradan mogao poučavati." (Émile Faguet)


"Pametni ljudi dopuštaju svojoj djeci da ponekad i pogriješe."(Mahmatma Gandhi)


Tadijanović: Dijete je najbolji kalendar: kad pođe u školu, za sedam godina si stariji; kad ono postane čovjek, mlad čovjek, ti to više nisi; kad stvori nov život, tvoj je gotovo na izmaku.


 

Brojač posjeta
Ispis statistike od 21. 6. 2022.

Ukupno: 130635
Ovaj mjesec: 7233
Ovaj tjedan: 1106
Danas: 5
Podsjetnik o učenju
PODSJETNIK ZA EFIKASNO UČENJE NA ŠKOLSKOM SATU
   
 

1. Za svaki nastavni predmet koristi posebnu bilježnicu velikog formata.

2. Bilješke na nastavi piši samo na desnu stranu, a lijevu stranu bilježnice ostavi za bilješke kod kuće.

3. Na nastavnom satu slušaj aktivno, zapisuj najvažnije što nastavnik govori te potkrijepi primjerima koje je rekao.

4. Ako je rečeno nešto što ne razumiješ, stavi oznaku upitnik i pri kraju sata zamoli nastavnika za dodatno objašnjenje te ga zapiši.
5. Pitaj nastavnika, a ne učenika pored sebe, tako ćeš biti siguran da si dobio točan odgovor i neće se dogoditi da nastavnik misli kako nisi pažljiv.

6. Prepiši sve što je na ploči napisano, čak i ako je već zvonilo, a ti nisi stigao do kraja.

7. Ako nešto nisi stigao zapisati – pod odmorom zamoli nekog od učenika da ti posudi bilježnicu, pa prepiši do kraja.

8. Razmišljanje o prijateljima, problemima, ljubavi i sl. ostavi za neko drugo vrijeme. Na nastavi slušaj ono što se priča jer ćeš si tako uštedjeti vrijeme učenja kod kuće.

9. Kada nastavnik ispituje druge učenika, zapisuj pitanja koja postavlja, jer će ti pomoći u ponavljanju. Pokušavaj u sebi odgovarati na njih da provjeriš svoje znanje.


10. Što je moguće češće uključi se u diskutiranje o pitanjima koje nastavnik postavlja razredu. Aktivnost na satu važna je za ukupni dojam koji će steći o tebi.

 

SAVJETI ZA UČENJE GRADIVA
   
 

Da biste bili uspješni na testovima u kojima se traži zaokruživanje jednog ili više ponuđenih odgovora ili dopunjavanje morate dobro poznavati gradivo. Neki od sljedećih savjeta mogu vam u tome pomoći.
Organizirajte, selektirajte i strukturirajte gradivo. Time utvrđujete unutrašnju strukturu gradiva i utvrđujete ključne pojmove.

To radite na sljedeći način:
-
napravite brzi pregled cjeline/poglavlja, pročitajte podnaslove da vidite koje se područje obrađuje
- ispišite podnaslove u obliku pitanja jer će vas to podsjetiti na ono što se uči

- pročitajte cjelinu jedanput glasno ili koristite unutrašnji govor, a u matematici govorite što radite te pokušajte odgovoriti na pitanja koja vam se nameću
- pročitajte drugi put i podcrtavajte (ne cijele rečenice, nego samo bitne pojmove) i označavajte na margini knjige važne stvari sa znakom !, pitanja sa znakom ?, ideje (koristite olovku u boji)
- pravite bilješke i strukturirajte gradivo: nađite osnovne teme i pojmove i označite ih crvenom bojom

Nađite veze između bilješki i označavajte. Nešto je:

- dio nečega kao 1), 2), 3), itd. npr. književnost: 1) usmena književnost 2) lirika 3) epika 4) novela 5) roman 6) drama
- podvrsta kao a), b), c), itd. ili 1a), 1b), 1c) npr. drama: a) komedija, b) tragedija, c) drama u užem smislu;
- jedno rezultira drugim kao -> npr. pupanje -> cvjetanje -> oprašivanje -> plod;u
- analogija kao || npr. ribe škrge || pluća kopnene životinje;
- dokaz za nešto kao <-> npr. luk <-> rimska arhitektura;
- karakteristika kao (….) npr. gotika (visoka, šiljasta, rozeta)
- sadržaje koje je teško zapamtiti napišite u paroli, stihu i sl.(npr. kvadrat nad hipotenuzom, to zna svako dijete, jednak je zbroju kvadrata nad obje katete) te stavite na zid ili ogledalo

teško razumljive sadržaje nacrtajte u obliku dijagrama, sheme ili slike (matematika, fizika), jer da bismo nešto nacrtali, to moramo razumjeti.

Takvo učenje je zabavnije, a informacije ulaze kroz vidni i slušni kanal pa imamo slikovni i verbalni zapis u mozgu. Time se povećava kapacitet pamćenja jer su aktivne obje hemisfere mozga. Svojim riječima formulirajte ključne misli, vlastite sudove i zaključke te uvidite veze s drugim predmetima (npr. zajedničke karakteristike renesanse u književnosti, likovnoj i glazbenoj umjetnosti, biologiji, fizici itd…).

U početku ponavljajte s mnogo pogledavanja u knjigu i bilješke (omjer čitanje-pogledavanje 20 % : 80 % , a za mnogo podataka, npr. povijest 30 % : 70 % ) pa do trenutka kad pogledavanje više neće biti potrebno. Kada se nauči jedna cjelina, ide se na sljedeću i na kraju se sve ponovi. Ne prelazite na sljedeću cjelinu dok niste dobro utvrdili prethodnu jer ćete tako spriječiti gubitak informacija (u početnoj fazi učenja gradivo je vrlo podložno zaboravljanju) i miješanje s narednim gradivom.

U pravilu učenje u većim cjelinama daje bolje rezultate, ali ako je gradivo teško i zahtijeva puno vježbanja (matematika, fizika), efikasnije su manje cjeline. Provjerite znanje rješavajući testove iz tog područja.

 

Upotrebljavajte mnemotehnike (postupci koji olakšavaju pamćenje):


- sažimanje podatka, npr. lirska pjesma – 6 vrsta prema temi
- pamćenje godina u rečenicama, npr. 1389. Jedva Turci Osvojiše Državu
- povezivanje brojeva s određenim riječima, npr. jedan – jabuka, dva – drvo, tri - trokut (ako bolje pamtite riječi)
- informacije koje treba pamtiti po određenom redoslijedu zapamtiti po početnim slovima ili im dati svoj smisao: npr. redoslijed planeta u Sunčevom sustavu Merkur, Venera, Zemlja, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun i Pluton možemo zapamtiti kao Japanca po imenu M E V E Z E M A J U S A U N E + , a plus znači da je pozitivna osoba.
- podatke kojih ima mnogo, a ne treba ih pamtiti po redu također možemo pamtiti po početnim slovima ili im dati svoj smisao: npr. mikro i makro kemijske elemente koji grade organizam možemo zapamtiti kao M A G I S T A R C H O P K I N S C a F e (magnezij, ugljik, vodik, kisik, fosfor, kalij, dušik, sumpor, kalcij, željezo)

Koristite različite izvore znanja

Udžbenik pažljivo čitajte, postavljajte pitanja, imena poglavlja pamtite u obliku pitanja, podcrtavajte, pravite kratke zabilješke na marginama.
Ako je potrebno, uz udžbenik, koji je osnovni izvor znanja, za pojašnjenja i produbljivanje znanja koristite enciklopedije, rječnike, leksikone i sl. Naučite se služiti Internetom jer vam omogućuje brz pristup najširoj bazi informacija.

Učite s razumijevanjem
Gradivo koje ne razumijemo brzo zaboravljamo. Zato sadržaj prepričajte svojim riječima i uvidite bitne elemente. Povezujte s onim što znate od ranije, smislite svoje primjere jer tako različitim putovima možete doći do potrebne informacije. Kritički razmišljajte o onome što učite i postavljajte pitanja: « Kako se to uklapa u moje iskustvo? » « Kakvi su izvori informacija? » » Na kakvim se istraživanjima temelje rezultati? ».


 

KAKO DA BOLJE ILI JOŠ USPJEŠNIJE UČIM?

Koliko vam se puta dogodilo da ste za vrijeme ispita poželjeli biti onaj drugi, odličan učenik? A je li vas ikada zasmetalo što vas drugi učenici nazivaju štreberom i kažu vam da je zapravo onaj drugi učenik cool ?

Kažu da svaka dobra kuharica ima tajnu svog uspjeha, pa evo i tajne uspješnog učenja! Pred tobom su jednostavni trikovi! Ako se njima budeš uporno i strpljivo koristio/- la nekoliko mjeseci, možda pretvoriš učenje u nešto zabavno!

1. faza: ŠTO ĆU?
  • Pronađi motivaciju!

Mnogim učenicima (i djeci i odraslima) je učenje problem, napor i što je najgore, dugo traje. Mnogima je škola dosadna i povezuju je sa učenjem. Ali, ako je nastava ponekad organizirana tako da učenicima nisu zanimljivi, učenje možemo napraviti tako da nam bude privlačno i da bude obogaćivanje sebe!
Važno je da imamo dobru motivaciju, bitno je da je to jednostavna želja za upoznavanjem svijeta oko nas ili zato što učenje možemo dobro unovčiti.
Na primjer, zamisli ako učiš povijest, za koju mnogi kažu da im je dosadna, koliko tu možeš zanimljivih stvari saznati o nama- ljudima, upoznati svijet i život. Ako ti to baš i nije nešto, sjeti se da se ljudi koji više znaju bolje snalaze u životu! A često i više zarađuju. I osjećaju se snažno, zadovoljnije
i sretnije!

  • Čak i kada ti se čini da nećeš uspjeti, ustraj! Nagovori sam/-a sebe!

Tk o ne bi volio da uči brzo i efikasno, da uči i ima puno vremena za druge stvari? Nažalost, učenje zahtjeva puno energije, osobnog angažmana i vremena. Zato nam se ponekad čini da se ionako ne vrijedi truditi. Ponekad netko pomisli «Ionako ću dobit jedan» ili «Svejedno neću dobiti dobru ocjenu». Ili «Neću uspjet, past ću razred/ispit.» Čim ti se pojavi slična ideja, prepoznaj ju! Znaj da ti to tvoj mozak šalje upozorenje koje je važno odmah pretvoriti u rečenicu: «Ustraj, ti to možeš!» ili «Ja mogu postići sve što želim!» Govori si koliko god puta ti treba! I znaš što:

  • Dokazano je da svatko može uspjeti u školi!!!!

Ponekad mislimo da drugi uče brže od nas i da «ja ništa ne mogu zapamtiti». Zapravo je istina da oni koji kažu da nimalo ili malo uče, a imaju dobre ocjene – lažu! No, ohrabrujuće je da što više učim, to bolje pamtim, jer nakon nekog vremena izvježbamo naše metode učenja (naš «mozgovni mišić») i naviknemo učiti.

2. faza: KAKO?

  • Ovo si sigurno već 100 puta čuo/- la , kako treba dobro slušati što se priča na satu , bilo da nastavnik predaje ili ispituje . Istina je. Ako već tako puno vremena provodiš u školi, iskoristi ga korisno i tu saznaj što više, pa će ti kod kuće biti potrebno manje vremena za učenje.
  • U bilježnicu zapisuj bilješke na svoj način, razmišljajući o onome što učitelj govori.
  • Kod kuće pročitaj novu lekciju iz knjige istog dana kada je predavana , bez opterećenja da je naučiš. O.K ., zvuči dosadno i možda pomisliš imam test sutra iz drugog predmeta, ali ovo zaista pali! Ako želiš biti još uspješniji, usporedi to iz udžbenika sa svojim bilješkama koje možeš dopuniti.
  • Treba li svaki dan učiti?
  • To vam svi govore 500 puta dnevno, kako treba svaki dan malo po malo proučavati gradivo, jer se tako bolje pamti. Zaista, manje je mučno i nije teško.

3. faza: NAČIN USPJEŠNOG UČENJA

1. Prvo pregledaj lekciju


Kada počneš učiti, ne kreći odmah na čitanje i ponavljanje. Prvo pregledaj lekciju u cjelini: pročitaj naslove, podnaslove i ono što je pisac udžbenika već sam podvukao (masnim slovima), pregledaj slike, grafove, tabele. Ako postoji sažetak (obično na kraju lekcije), pročitaj ga. Cilj ovakvog «letimičnog» čitanja je da shvatiš o čemu se radi i uočiš bitne dijelove u lekciji.

2. Pitaj se: 1) o čemu govori lekcija i 2) što treba naučiti.


Nakon što si pregledao, «preletio» lekciju, odgovori na slijedeća pitanja: Tko?, Kako?, Gdje?, Što?, Kada?, Zašto? Ako zatreba, slobodno se posluži udžbenikom da nađeš odgovore. Prisjeti se što od postojećeg znanja možeš s tim povezati, iskoristiti (bilo da si o tome čitao, gledao na TV-u).

3. Čitanje

Tek nakon što si pregledao lekciju i shvatio o čemu se radi tj. odgovorio na pitanja, kreće se sve po redu čitati. Da bi ti to dobro išlo postoje jednostavni trikovi . Prvi su za bolju koncentraciju: obje noge trebaju biti na podu, u sobi nije prevruće, tvrda stolica je dobra pomoć za koncentraciju, čitajte što brže možete. Slijedeći trik je pronaći glavnu misao (to je ono osnovno o čemu tekst govori).
Otkrijte tajne svog pamćenja! Odlučite koji vam je način najzgodniji, da li ćete čitati na glas, prepisivati lekciju ili ćete pjevati gradivo.
Obojite lekciju! Uvijek je dobro raditi na tekstu podcrtavanjem, zaokruživanjem glavnih datuma, ideja, rečenica. Možete se služiti drvenim bojicama, markerima različitih boja. Boja se ili podcrtava samo ono što treba zapamtiti i ono što pri ponavljanju želite uočiti na prvi pogled. I zaberi boje koje voliš!
Važno: samog sebe stalno podsjećati da želite razumjeti i zapamtiti pročitano. Obavezno razjasni sve termine i činjenice, nemoj učiti napamet ono što ne razumiješ. Pitaj učitelja ako ne razumiješ - to će shvatiti kao tvoje zalaganje!

4. Pamćenje:

1. Pamćenje vlastitim riječima: Kada ste gotovi sa čitanjem podignite pogled s knjige i kažite svojim riječima što je pisac želio reći. Ponavljanje vlastitim riječima poboljšava stupanj zapamćenosti. Nemojte učiti napamet!
2. Pamtiti pisanjem bilješki sa strane: Pribilježiti vlastite primjedbe o glavnim mislima, onom najvažnijem uz rub stranice. Glasno izgovarajte misli.

5. Ponavljanje

Svaki put kad nešto naučite trebali biste odmah provjeriti . Tako ćete spriječiti da isto zaboravite već istog dana.
Ponavljanje je prepričavanje najvažnijeg svojim riječima i odgovaranje na pitanja iz udžbenika.
Ne moraš istu lekciju ponavljati svaki dan, ali ako ju ponoviš za 2 dana, za 8 dana i onda za 20- 30 dana (ili prije ako je test prije), na tom testu si sigurno pobjednik! Naime, istraživanja su pokazala da je zapamćivanje bolje, ako isto gradivo ponavljamo u navedenim vremenskim razmacima.
Ova podjela je bitna. Nema svrhe pretjeranim štrebanjem u jednom trenutku pokušavati iznuditi uspjeh (pretjerano štrebanje može izmučiti, a možda baš zbog toga i ne voliš učenje).

Usput, ponavljanje je tajanstveni odgovor na pitanje: Kad se pripremati za test?
Ako se dovoljno rano pripremite, bit ćete manje opterećeni i zadovoljni sami sobom. Kasnije ćete gledati omiljenu seriju ili igrati igrice i mirno spavati.

JOŠ NEKOLIKO TRIKOVA:
  • Koristi asocijacije kako bi lakše upamtio neko ime, pojam…
  • Traži pomoć prijatelja iz razreda ili dr. ljudi. U društvu zna biti zabavnije!
  • Uči dio po dio. Ukoliko je lekcija dugačka i teška, dobro je da ju podijeliš u logične cjeline i uči dio po dio.
  • Izradi natuknice!
  • Kad vam nešto nikako ne želi ući u glavu, uzmite bijeli ili papir u boji, nalijepite ga tamo gdje često prolazite i pročitajte svaki put. Neki od najuspješnijih ljudi pisali su si matematičke i kemijske formule na papirić na putu do WC-a, povijesne činjenice na zid do kreveta,… Svaki put kad su prošli pročita li su ih i eto zeca iz šešira!
  • Odmor!
  • Učenje bez odmora nije pravo učenje. Nakon pola sata odšetajte do kuhinje i potražite ono što volite, npr. sok, čokoladu (ako za tjedan dana dobijete 4 kilograma, to znači da vam je učenje napokon krenulo; hi, hi, hi.). A nakon odmora natrag do knjige i opet mljac - užitak otkrivanja svijeta i stjecanja moći znanja, do idućeg odmora!
  • Prije spavanja samo pročitajte!
  • Prije nego zaklopite oči i otplovite u svijet snova, još jednom pročitajte lekciju. Učinite to ugodno zavaljeni u krevet... (Od tud ona fora sa spavanjem s knjigom ispod jastuka, kreveta…). I dok spavamo, mozak pamti i radi. I slobodno odložite knjigu pored kreveta, otvorenu na mjestu gdje je lekcija (ali samo ako ste ju pročitali s razumijevanjem prije spavanja!). Nakon toga, uživajte u snovima!
  • Smanjite zabrinutost – opustite se prije sna!
  • A neposredno prije sna (ili prije zadnjeg pogleda na knjigu - ako vam je baš feeling pročitat lekciju prije samog spavanja), opustite se.
  • Provedete li prije spavanja pola sata slušajući glazbu, gledajući televiziju ili zaplešete onako za sebe, lakše ćete se opustiti i povećati vjerojatnost za miran san.
  • Prije upotrebe ovog recepta, pročitaj koje su nuspojave!

Nuspojave su:

  • porast ocjena za jedan do dva stupnja
  • osjećaj « I'm the man ( woman )!»
  • osmijeh na tvom licu, licu roditelja i učitelja
  • još više prijatelja
  • najednom shvaćaš da možeš postići sve što želiš u životu – čak i kada je to teško
  • i kada ne ide odmah
  • eventualne nagrade za dugo očekivani uspjeh
  • iznenadni interes suprotnog spola za vas
  • mirniji snovi i školski praznici
  • pojačano učenje.

 

Pred vama je udžbenik ili stručna knjiga. Što učiniti? Naravno, pročitati je. Ako njezin sadržaj trebate pomno proučiti, primjerice za ispit, isto ćete još jednom ponoviti.

Istraživanja su pokazala da su za smislenu obradu teksta potrebne druge metode.
Samo čitanje nije dostatno.
Predstavljamo vam jedan od mogućih načina racionalnog proučavanja štiva:

Č = Čitati letimično prije usredotočenog čitanja.

P = Pitati se koji je dio štiva bitan .

Č = Čitati svjesno i pažljivo koristeći vid i pamćenje.

P = Pamtiti i prepričavati pročitano vlastitim riječima .

P = Ponavljanje zapamćenog nakon (nekoliko sati) i nakon nekoliko dana .

Početniku ovaj postupak može izgledati naporan i dugotrajan. Činjenica je da treba proći neko vrijeme da se čovjek preusmjeri i odbaci stare navike čitanja.
Učenici i studenti koji su učili po ČPČPP – metodi postizali su mnogo bolji uspjeh od onih koji su učili po svojim navikama.

 

1. KORAK - Č = Čitati letimično:

Cilj letimičnog čitanja je dobiti najbolji mogući pregled prije prelaska na detalje.
Vjerojatno znate priču o čovjeku koji posjećuje nepoznati grad i prvo se penje na toranj kako bi ga mogao odozgo pogledati i upoznati. Pri tom prvo zapaža uočljive građevine, kao što su crkve, šire ulice, i druge osobitosti. Kada siđe na ulicu lako može odrediti gdje se sada nalazi. Kako dobiti pregled?

  • Na kraju svakog poglavlja često je dat sažetak . Taj sažetak je mudro pročitati na početku.
  • Zatim “preletite” štivo . Čitajte naslove i negdje neku rečenicu (pogotovo one istaknute, podebljane i sl.). Ako su prisutne tablice i slike dobro ih pogledajte. U većini slučajeva one su brze i sažete informacije.

 

2. KORAK – P = Pitati se:

Dobra su tzv. policijska pitanja: Tko?, Kako?, Gdje?, Što? , Kada?, Zašto?.
Što se dobiva ovim korakom:

  • lakša koncentracija: Većina se ljudi mnogo bolje sjeća činjenica koje su naučili kako bi odgovorili na neko pitanje, nego ono što su naučili napamet.
  • lakša motivacija: Postavljanjem pitanja otkrivamo vlastito neznanje ili slabost, i nestrpljivo očekujemo odgovore autora.
  • priprema za ispit

 

3. KORAK – Č = Čitanje:

Imajte na umu da čitanje nije prvi nego treći korak. Onaj tko želi postići bolje rezultate mora se držati sljedećih pravila:

• koncentracija: Obje noge trebaju biti na podu, tvrda stolica je dobra pomoć za koncentraciju, čitajte što brže možete.

• pronaći glavnu misao (to je ono osnovno o čemu tekst govori) : To je prva razina pri čitanju. Ako ne pronađete glavnu misao, druge razine nemaju bitan značaj.

• podcrtavanje i označavanje: Preporučujemo korištenje markera s kojim se tekst jednostavno ističe.

Podcrtava se:
- ono što treba zapamtiti, odnosno ono što je novo, ali ne ono što već znate
- ono što pri ponavljanju želite uočiti na prvi pogled - nemojte podcrtavati više od onog što je stvarno potrebno

• aktivno čitati – biti budan: Samog sebe uvijek ponovno podsjećati na to da želite razumjeti i zapamtiti pročitano

• pazite na tablice, slike i ostale prikaze : Često slika prikazuje mnogo više od onoga što se riječima može iskazati.

 

4. KORAK – P = Pamćenje:

  1. Pamćenje vlastitim riječima : Kada ste gotovi sa čitanjem podignite pogled s knjige i kažite svojim riječima što je pisac želio reći. Ponavljanje vlastitim riječima poboljšava stupanj zapamćenosti. Nemojte učiti napamet!
  2. Pamtiti pisanjem bilješki sa strane : Pribilježiti vlastite primjedbe o glavnim mislima uz rub stranice. Glasno izgovarajte misli.

Više od polovice ukupnog vremena učenja trebalo bi se pozabaviti s 2. KORAKOM (Pitanjem) i 4. KORAKOM (Pamćenjem).

 

5. KORAK – P = Ponavljanje:

Svaki put kad nešto naučite trebali biste pročitano odmah provjeriti . Tako ćete spriječiti da isto zaboravite već istog dana. Daljnja ponavljanja mogu uslijediti kasnije.

Razmjerno dobro sredstvo protiv zaboravljanja je ponavljati gradivo u određenim vremenskim razmacima: nakon 2 ,8 i 30 dana . Ova podjela je bitna. Nema svrhe pretjeranim štrebanjem u jednom trenutku pokušavati iznuditi uspjeh.

Mnogi ljudi su se korištenjem ČPČPP metode osvjedočili da je mnogo jednostavnija, nego što su mislili. Pokušajte na temelju toga. Vrijeme koje će biti potrebno za uvježbavanje ove metode, poslije će vam mnogo pridonositi u uštedi vremena, a s tim u vezi i boljim ocjenama.


up arrow

Izvor: Portal Alfa up arrowup arrow




preskoči na navigaciju